MRM-banner-1

קטגוריות
פרסומי MRM
המלצות MRM
פסקי דין
אירועים ולקחיהם
טפסי הסכמה
הרצאות ומצגות
ניוזלטרים
מדריכים לרופאים

nl_button

ניהול סיכונים ברפואת שיניים

תביעות בגין רשלנות רפואית הינן בעיה העלולה לפגוע בכל אחד מאיתנו. בנוסף לנזקים הכספיים העלולים לנבוע כתוצאה מתביעות כאלה, הן גורמות למתח נפשי ניכר לרופא הנתבע, לעתים עד כדי פגיעה בביטחון העצמי, וכן לבזבוז זמן יקר אצל עו"ד ובבתי המשפט. בסקרים שנערכו בארצות הברית בנושא תביעות בגין רשלנות רפואית, נמצא כי אחד מכל שבעה רופאי שיניים עלול להיחשף לתביעה כזו לפחות פעם אחת בימי חייו המקצועיים * המצב אינו שונה בארצנו, והבעיה רק תלך ותחריף.

 

קיימות, למעשה, שלוש סיבות עיקריות לעלייה במספר התביעות נגד רופאי שיניים:

 

השינוי בהתייחסות המערכת המשפטית - הנטייה להחמיר עם הרופאים ולפסוק לטובת הנפגע.
השינוי בהתייחסות הציבור לרופאים בכלל ולרופאי שיניים בפרט. בעבר נהנה רופא השיניים מאשראי רב, ובמקרה של אי הצלחת הטיפול, שיכנע לרוב הרופא את המתרפא לחזור על הטיפול על חשבונו. יחס זה לרופאי שיניים השתנה בשנים האחרונות, הרופא אינו נהנה עוד מהאמון המלא של המטופל, וכאשר הטיפול הדנטלי נכשל, הוא נתפס כרשלנות רפואית. התחרות הפנימית במקצוע והניסיונות האגרסיביים למכירת טיפולי שיניים מצד גורמים שונים בענף רק מחמירים את המגמה האמורה.
עובדה היא, שרופאים מבצעים טיפולים, אשר אינם במסגרת יכולתם וידיעותיהם המקצועיות. במסגרת "המלחמה" על המטופלים יוצרים רופאי השיניים רמת ציפיות גבוהה. כאשר נכזבות הציפיות של המטופל - שכן התוצאה הסופית אינה תואמת את המובטח - הוא נוטה, כמובן, להגיש תביעה, יותר מאשר מטופל אשר מוכן מראש לאפשרות של סיבוכים או של כישלון הטיפול.

 

 

רשומות רפואיות

 

רשומות רפואיות הערוכות כהלכה מבטיחות ניהול טיפול ממדרגה ראשונה. במקרים רבים תלויה ההגנה המוצלחת על רופא השיניים נגד תביעה ברשלנות רפואית, באיכות הרשומות הרפואיות. במספר רב של מקרים איכות הטיפול הייתה טובה, אך עקב רשומות רפואיות לקויות או חסרות, נתבעו הרופאים ברשלנות רפואית, ואף חויבו בדין.

 

 

תקשורת עם המתרפא

 

תקשורת טובה בין הרופא למתרפא הינה סוד ההצלחה בהקטנת מספר התביעות. תקשורת זו מתחילה עם הגעת המתרפא לראשונה למרפאה. יש לתת לו הסבר מפורט על מצבו הדנטלי העכשווי, הסבר ברור על תוכנית הטיפול, משך זמן הטיפול, הפרוגנוזה, וכן העלויות האפשריות של הטיפול. חלק מהמידע חייבים לאזכר ולרענן במשך הטיפול. כאשר נשמעת טרוניה מצד המתרפא, או איום בתביעה, יש להתייחס לנושא באופן ענייני ולהוריד למינימום את המעורבות הרגשית. על אף שהנושא עלול לגרום לכעס רב מצד הרופא. את הנושא המשפטי-כספי יש להשאיר לטיפולם של המומחים לדבר.

 

 

הסכמה לטיפול

 

אחד הנושאים המרכזיים והבעייתיים הקשור בכל מערכת יחסים בין רופא למתרפא, מושתת על ההבנה של תוכנית הטיפול המיועדת למתרפא.

 

כלל יסוד בחברה דמוקרטית מודרנית הוא, כי לאדם יש זכות על גופו. זכות זו כוללת את החירות לבחור בין טיפול רפואי לבין סירוב לטיפול רפואי, וכן בין טיפולים רפואיים שונים. חירות יסודית זו, המעוגנת גם בחוק (האזרחי והפלילי) מחייבת את רופא השיניים למסור למטופל אינפורמציה מדויקת על הטיפול, על הסיכונים המהותיים ועל האלטרנטיבות הטיפוליות.

 

באתר זה תמצאו מאמרים נוספים בנושא הסכמה לטיפול וכן דוגמאות לטופסי הסכמה לטיפולי שיניים שונים.

 

נוכח חומרת הבעיה, על כל רופאי השיניים להתגייס כאיש אחד למאבק נגד "המתקפה" של ציבור המטופלים ועורכי דינם, וזאת על ידי נקיטת אמצעי זהירות למניעת חשיפה יתרה לתביעות בגין רשלנות רפואית.

 

החברה לניהול סיכונים עומדת לרשותכם בעצות, בהמלצות ובייעוץ כיצד להקטין את הסיכונים האמורים.

 

 

 

מאת: פרופ' שלמה טייכר

 

פרופ' שלמה טייכר, מנהל המחלקה לכירורגיה של הפה והלסתות, המרכז הרפואי ע"ש שיבא. ראש המחלקה לכירורגיה בית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב. יועץ בכיר של חברות MRM ו - MCI מקבוצת מדנס.

 

המאמר פורסם בכתב העת הישראלי לניהול סיכונים ברפואת שיניים- גיליון מס' 1 - ינואר 1994

כל הטפסים, הפרסומים, ההמלצות וההנחיות הכלולים באתר זה, הם בבחינת המלצה בלבד, הם אינם מיועדים לשמש תחליף לייעוץ רפואי, משפטי או אחר הנדרש בכל מקרה לגופו.