MRM-banner-1

קטגוריות
פרסומי MRM
המלצות MRM
פסקי דין
אירועים ולקחיהם
טפסי הסכמה
הרצאות ומצגות
ניוזלטרים
מדריכים לרופאים

nl_button

ריאיון עם שוקי מדנס

 

רינת אלוני

ראיון עם שוקי מדנס על ביטוחי אחריות מקצועית לרופאי שיניים.

פורסם ב- "דנטל" כתב העת לרופאי השיניים בישראל, גיליון מס' 6 , מאי-יוני 09

 

 

 

קבוצת הביטוח מדנס הינה חלוצת מבטחי רופאי השיניים בישראל. בשיחה עמו, מספר שוקי מדנס, יו"ר הקבוצה, מדוע התחיל לבטח רופאים, מה מייחד את הביטוחים לרופאי שיניים וכיצד ניתן לצמצם את היקף התביעות.

 

 

"רופא השיניים הוא יחידה כלכלית, עסק כמו בכל תחום אחר, אשר אם נמנע ממנו לתפקד, הנזק שייגרם לו בעת שלא יעבוד עלול להרוס אותו בעתיד. לכן אנו שומרים מכל משמר על שמו הטוב של הרופא כי מעבר לבריאות גופא, ההגנה על שמו הטוב מהווה בסיס לפרנסה".

 

הדובר הוא שוקי מדנס, יו"ר קבוצת הביטוח מדנס, המבטחת הראשונה והעיקרית בארץ בתחום האחריות המקצועית לרופאים, הכולל גם את תחום רפואת השיניים. מדנס התחיל לבטח רופאים בשנת 77', בעקבות תביעה שהוגשה נגד אחד ממכריו.

 

"בשנה זו", הוא מספר, "הוגשה לראשונה תביעה נגד מנהל מחלקת פה ולסתות בבית חולים מרכזי בישראל, אשר טיפל בנערה צעירה במרפאה פרטית. כתוצאה מההרדמה, הטיפול ושחרור הנערה לביתה במצב מסוים, הוגשה תביעת ענק נגד אותו רופא.

 

נכון לאותו יום, לא היו רופאי השיניים בארץ מבוטחים בגין רשלנות רפואית. מהיכרות אישית שלי עם אותו הרופא נחלצתי לעזרתו ונעזרתי בפסיקה תקדימית מאנגליה. האחריות הוסטה אל המרדים והתביעה שולמה במלואה על ידי בית החולים בו הועסק. בעקבות מקרה זה ולאחר בדיקת השוק, נכנסה מדנס לתחום האחריות המקצועית של רופאי השיניים בישראל".

 

מה מייחד ביטוח מקצועי לרופאי שינים מביטוח בכל תחום מקצועי אחר?

 

"הביטוח, בתפיסת עולמנו, אינו רק פוליסה. הוא הרבה מעבר לדיווח שוטף של מנהלי הסיכונים ועורכי הדין בבעיות מדיקולגליות שוטפות.

 

לאחר אירוע, אין אנו שולחים את הרופא להתגונן ולהילחם בעצמו בזמן שאנו מבררים את שאלת האחריות אלא מטפלים בכל הבעיה מיום פרוץ המשבר ועד לסיומו. אנו מלווים את רופא השיניים בייעוץ והגנה משפטית בלתי מוגבלת ואף בייעוץ וליווי תקשורתי, בהתאם לצורך, על מנת לשמור על שמו הטוב ועתידו המקצועי.

 

אנו עובדים בצמוד, מבחינה מקצועית ועניינית, להסתדרות לרפואת שיניים, ורואים בה את הגוף הבלעדי המייצג את אוכלוסית רופאי השיניים. כך, לדוגמא, בשנת 80' תמכנו בהקמת מוסד לבוררות מקצועית בהסתדרות לרפואת שיניים, אשר מהווה מעין בית משפט בלתי פורמלי לפניות בגין תלונות או בעיות הקשורות לרפואת שיניים. אנו מייצגים את הרופא גם בהיררכיה זו ומכירים כל פסיקה של מוסד זה. הדבר מונע מרופאי שיניים את ייסורי הדין בבתי המשפט הרגילים.

קיים קשר הדוק המושתת על אמון וחסינות בין רופא השיניים הבודד לבינינו, וגורם לכך שאין רופא השיניים חושש לדווח על תביעה או על חשד נגדו. איננו נתפסים בעיניו כחברת ביטוח עוינת אשר מתפקידה לדאוג כיצד לא לשלם ואיך לדחות תביעות, אלא כמקום שדואג לו ומגן עליו. בדרך זו, יחוש רופא השיניים מעל לכל ספק שמסירת המידע לאמיתו מגינה עליו ופותרת לו ואותו מהטיפול בבעיה עצמה.

 

במהלך השנים, טיפלנו בעשרות אלפי תלונות, שרק חלקן הקטן הגיע לידי בית המשפט. נגזר מכך, שלרופא השיניים יש ביטחון מקצועי וכלכלי לעסוק בתחום עיסוקו ללא חשש ואין הוא פועל מתוך רפואה דפנסיבית.

 

אנו רואים שווה בשווה בכל תחומי הביטוח בהם אנו עוסקים בתחום רפואת השיניים את הרופא הצעיר והחדש ואת הרופא הוותיק והמנוסה".

 

מה השתנה מאז שנת 77'?

"במהלך 32 השנים שחלפו מאז שהתחלנו לבטח רופאים, הפך ביטוח האחריות המקצועית לביטוח מקצועי בסיסי. בשנים האחרונות מוגשות יותר תביעות, והתביעות המוגשות יותר גדולות. הגורמים לכך, לדעתי, הם מודעות הציבור, אופי הציבור הישראלי ה"לא פראייר", פער הציפיות בין התשלום למוצר וטיפולים שלא תמיד מתבצעים על ידי המטפל הראוי. תדירות התביעות גדולה בהרבה ברפואת השיניים לעומת הרפואה הכללית, אבל גובה הפיצוי נמוך יותר ב- 95 אחוז".

 

לא התייחסת לאפשרות של תביעות המוגשות על רקע של רמת טיפול לא ראויה

 

"רמת הרופאים בארץ היא מהגבוהות שיש. אני שולל לחלוטין את הקביעה שהעולים החדשים שהגיעו מארצות שונות יצרו את ריבוי התביעות. אין כל קשר בין התביעות לבין ארץ המוצא או הלימודים של הרופא".

 

מצד אחד אתה מזכיר את הגיבוי המלא הניתן לרופאים. האם הדבר אינו סותר את העובדה שאחרי הכל, אתם כאן כדי להרוויח?

 

"על-מנת לנסות להקטין את הסיכון הביטוחי ואת העלויות של הפרמיות המשולמות על ידי רופאי השיניים, פועלות החברה לניהול סיכונים ברפואה מקבוצת "מדנס" וההסתדרות לרפואת שיניים בשנים האחרונות לבניית תוכניות הדרכה לרופאי השיניים. תוכניות אלה, המועברות במסגרות אוניברסיטאיות, במסגרת כנסים וסדנאות לרופאי שיניים, כוללות, בין היתר, הנחיות ביחס לניהול הרשומה הרפואית וקבלת הסכמה מדעת ממטופלים לטיפולי שיניים וכן פיתוח טפסים ייעודיים להחתמת המטופלים".

 

מה מטרתה של החברה לניהול סיכונים ברפואה?

 

" החברה לניהול סיכונים ברפואה היא חברה עצמאית, הפועלת במסגרת חברת מדנס.

 

החברה הוקמה בתחילת שנות ה- 90 במטרה לשרת את הקהיליה הרפואית, לקדם ולהטמיע את עקרונות היסוד של ניהול סיכונים ובטיחות הטיפול. יש בכך, בראש ובראשונה, כדי להציל חיי אדם, לסייע ולתמוך בצוות הרפואי המעורב באירועים חריגים ובנוסף למנוע תביעות משפטיות, הכרוכות בעלויות רבות ובפגיעה במוניטין של המטפלים. כלומר - הן ציבור המטופלים, הן רופאי השיניים וכמובן שגם אנחנו, יוצאים נזכרים מכך.

 

זו הסיבה שמשאבים רבים מושקעים בהגברת המודעות לניהול הסיכונים, בהטמעתם של תהליכים לאיתורם ובהפחתתם. פרט להדרכה, מתבצעים תחקירי עומק של אירועים חריגים וכן מתבצעים ניתוחים סטטיסטיים וסקרי סיכונים פרואקטיביים. החברה יוזמת תוכניות חינוך והדרכה לשיפור מיומנויות קליניות, להעלאת המודעות לזכויות המטופלים ולשיפור כישורי התקשורת ומקיימת כנסים וקורסים".

 

יש שכר לעמלכם?

 

"בהחלט. אנחנו רואים תוצאות בשטח".

 

מי עומד מאחורי הפוליסות שאתם מוכרים?

 

אנחנו פועלים מול מבטחי משנה, עם פרונט ישראלי: "הראל חברה לביטוח בע"מ". הראל תמשיך לבטח את הרופאים באותם תנאי כיסוי נרחבים, הנהוגים כיום, ובאותה פרמיה. בחרנו לעבוד עם חברת ביטוח שמוכנה לקבל את תפיסת העולם שלנו, תוך מתן חופש מקצועי לנו ולרופא".

 

יש הסבורים, שהפוליסה יקרה מדי

 

"ריבוי התביעות כנגד רופאי השיניים והפסיקה הנוראית בתחום רפואת השיניים, שנוטה באופן מסורתי לזכות המטופל, גורמות להתייקרות המוצר. עם זאת, אם נשווה את הנתונים כאן לפוליסות בארה"ב, אנגליה ומדינות מערביות מפותחות אחרות, הרי שהפרמיה בארץ זולה במאות אחוזים. פרמיה ממוצעת באנגליה מוערכת בכ- 6,000 דולר".

 

לסיום, מעלה מדנס הצעה מקורית לצמצום מספר התביעות המוגשות כנגד רופאי השיניים: "לצערי", הוא אומר, "בתחום רפואת השיניים קיימות עדיין מחלות שלא נרפאו במלואן, כמו השמצות הדדיות בין רופא לרופא, שמולידות תביעות רבות מאד, רבות מדי. רופאים לא השכילו להפנים את המשפט "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך". היה יותר מכובד אילו רופא שיניים אחד היה מרים טלפון לרופא אחר, ומספר על בעיה שהעלה מטופל שלו ואשר נגרמה התוצאה מטיפול אצל הרופא השני, במקום להשמיצו, ללבות את טענות המטופל ולגרום לכך שתוגש תביעה נגדו".

 

תובעים ומתפשרים

 

"ביטוח המגן כנגד תביעת רשלנות רפואית, נועד לרופאים טובים אשר נתבעים בגין תקלות מקצועיות", מסביר ד"ר נבות גבעול, היועץ לרפואת שיניים של החברה לניהול סיכונים ברפואה. "בשנים האחרונות", הוא ממשיך, "מתקבלות בחברה כ- 900 פניות בשנה. מתוכן, רק 300 הגיעו לבית משפט. מתוך סך התביעות בבית המשפט, 70 אחוז נסגרות בפשרה. חלק ניכר מאותן 30 אחוז מהפניות אשר מגיעות לבית המשפט, אינן מסתיימות בפסקי דין בהכרעת השופט אלא בפשרות שקיבלו תוקף של פסק דין".

 

ד"ר גבעול ממליץ לא לעבוד ללא ביטוח אחריות מקצועית לדבריו זהו, למעשה, ביטוח חובה לעוסקים בתחום. בישראל, 1 מכל 12 רופאי שיניים עשוי לעמוד בפני תלונת מטופל מדי שנה. לשם השוואה, בארה"ב מדובר ברופא אחד מתוך 20 רופאים.

 

מי יוזם את הפנייה למבטח?

 

ד"ר גבעול: "בדרך כלל, מדובר בשלושה סוגי פניות:

  1. הרופא פונה ביוזמתו, בשל תקלה שאירעה.
  2. המטופל או עורך דינו פונים אלינו או אל הרופא.
  3. מוגשת תביעה לבית משפט כנגד הרופא.

 

ברפואת השיניים, החלוקה בין פניות ביוזמת הרופא לבין פניות שאינן מתבצעות ביוזמתו עומדת על 12 אחוז מהפניות שמתבצעות ביוזמת הרופא, ו- 88 אחוז אשר מתבצעות שלא ביוזמתו".

 

כיצד ניתן להסביר נתון זה? משתמע מכך, שהרופא לא היה מודע לאי שביעות רצונו של המטופל

 

"ניתן להציע מספר סיבות לכך. הסיבה הראשונה לא מחמיאה לנו, הרופאים. אם ב-90 אחוז מהמקרים בהם המטופל אינו מרוצה ,הרופא אינו מודע לכך., כנראה שאנו כרופאי שיניים נמצאים בנתק מסוים בנוגע להרגשת המטופל ושביעות רצונו מהטיפול .

 

הרפואה הכללית מתנהלת, בדרך כלל, בגוף מוסדי, לפי כללים נוקשים, אשר מכתיבים לרופא כיצד ומתי לדווח על אירועים חריגים ותקלות. ולכן איתור תקלה או חוסר שביעות רצון פשוטים יותר. רופא השיניים, העובד במרפאה פרטית, אינו כפוף למערכת חוקים נוקשה וכאשר קורה אירוע חריג, הוא סבור שהוא יכול לפתור את הבעיה באופן מיידי".

 

עם זאת, היה מצופה מהרופא הפרטי שימהר לדווח - אחרי הכל, הוא אינו זוכה לגיבוי ממסדי

 

"אכן, הרופא העובד במוסד חש פחות מעורב באופן אישי, ביודעו שהוא "מוגן" על ידי מנגנוני בית החולים או הגוף המעסיק אותו - הנהלה, דוברות, ייעוץ משפטי. רופא השיניים הפרטי עומד לבדו בחזית ונדרש להגן לבד על שמו הטוב ועל המקצועיות שלו, אותם רכש בעמל רב במשך שנים ארוכות. זה קשה בהרבה". ומכאן חשיבות היעוץ המוענק במסגרת תכנית הביטוח.

 

בשנים האחרונות, כאמור, חלה עלייה תלולה במספר התביעות המוגשות נגד רופאי שיניים ובעלויות הפיצוי. ד"ר גבעול: אם ניקח את שנת 1996 כמדד, הרי שבשנת 2007 גדל סכום הפיצויים ששילמנו, פי 17 וכמות הפניות גדלה פי 2.2".

 

מהן הסיבות לריבוי התביעות ולעליה בסכומי הפיצוי?

 

"מדובר בצירוף של מספר גורמים:

השופטים נוטים יותר ויותר להחמיר עם רופאי השיניים, בסכומי הפיצוי ובפסיקה.
ב-1996 חל מהפך גדול, כאשר נחקק חוק זכויות החולה. עורכי הדין שתובעים רופאי שיניים עושים בחוק זה שימוש יתר. מנגד, ככל הטיפולים מורכבים יותר, אורכים זמן, ומכאן שפוטנציאל הנזק גדול יותר.
ריבוי רופאי שיניים וריבוי עורכי דין. בגלל התחרות הגדולה בתחום, רופאי השיניים מצידם נותנים אולי תחושה שכל טיפול הוא אפשרי ויוצרים ציפיות של עבודה מהירה, באפס תקלות ובמחיר נמוך מאד וכשזה לא כך - וברור שזה לא כך - הדבר גורר תביעות. גם עורכי הדין מצידם מחפשים עבודה, וששים על כל תיק שנופל בחלקם. וכמובן, שגם המטופלים יותר מתוחכמים והמידע כיום נגיש וזמין לכל
רפואת השיניים הינה רפואה פרטית, אשר המטופלים משלמים עליה במיטב כספם. חלק מהמטופלים יטו לתבוע על מנת לקבל פיצויי על הוצאת הכספים , בוודאי שי ש צורך בטיפולים חוזרים".

 

האם בהשוואה לתחומי רפואה אחרים, מוגשות תביעות רבות נגד רופאי שיניים?

 

"לפי הנתונים שבידינו, המספר הרב ביותר תביעות מוגש בתחום רפואת השיניים, ולאחר מכן נגד גינקולוגים. עם זאת, מבחינת היקף כספי - הגינקולוגיה 'מנצחת'".

 

האם תוכל לפלח את עוגת התביעות לפי תחומי רפואת השיניים?

 

"ראשית, אציין שמאגר הנתונים שלנו נבנה לאורך שנים,ומתבסס על המבוטחים שלנו, שבטחום רפואת השיניים אנו מבטחים את רוב הרופאים בארץ. לכן, ניתן להתבסס עליו כמאגר נתונים ארצי. המנתוים שלנו עולה :

שיקום הפה. כ- 40-45 אחוז מכל התביעות. הסיבה: הטיפולים יקרים ויש ציפייה שיחזיקו לאורך זמן. לצערנו, שיתוף הפעולה עם המטופל קובע את עמידות הטיפול ולא תלוי רק במיומנות הרופא.

אנדודונטיה. כ- 13 אחוז מכלל התביעות. המדובר בתופעה כלל עולמית. בעולם, תחום זה נמצא במקום הראשון או השני.

 

שתלים תופסים יותר ויותר מקום מבחינת רשלנות רפואית. בישראל, כולם משתילים לכולם הכל. בחירת המטופלים להשתלה לא מאד מושכלת. מבחר השתלים הוא בלתי נדלה והרופאים המבצעים השתלות או שיקום על גבי שתלים, רבים ומגוונים: יש כאלה שהם בעלי ניסיון ולא התמחו, כאלה ששמעו על קורס קיקיוני ומרשים לעצמם לעבוד באופן חופשי, לצד כאלה שהתמחו בכך. אין לכך אח ורע מבחינת מה שקורה בעולם. מבחינת עלות - תחום השתלים מטפס למקום השני.

 

תביעות רבות מוגשות בשל גורמים כלליים: חוסר תיאום ציפיות, כשלים בתקשורת עם המטופל וכד'.

 

תחום האורתודונטיה מהווה גם הוא מקור לתביעות, אם כי לא רבות. ככלל, מדובר בתחום לא מאד פגיע.

 

נזקים כתוצאה מאבחנה - ובעקר נזקים מאי אבחנה הינם בהיקף כספי גדול, הואיל ודרדור מצב הפה כתוצאה מכך יכול להיות משמעותי.

 

התיקים ה'זולים' ביותר מבחינת עלות הם תיקים הקשורים בטיפולים משמרים.

 

מה בנוגע לאבחון שגוי או חוסר אבחון של תחלואה נלווית? במקרה כזה, יכול רופא השיניים לטעון שתפקידו לעסוק בבריאות הפה ולא לאבחן מחלות שאינן מתחום עיסוקו

 

"רופא השיניים אמור לאבחן בעיות חריגות ולהפנות את המטופל לרופא מומחה. הוא אינו יכול לדעת הכל, אבל הוא אמור לדעת אם משהו לא תקין. אנחנו קוראים לזה 'נורמת הרופא הסביר'. מצופה מרופא שיניים שיאבחן בעיה קיימת ויפנה את המטופל להמשך טיפול".

 

האם תבטחו כל רופא, גם רופא בעל עבר עשיר בתביעות שהוגשו נגדו?

 

"יודגש כי מדנס אינה המבטח אלא משמשת סוכנות ביטוח. על מנת לבטח רופא, הוא נדרש לספק את רשיון העבודה הישראלי שלו. עם עליה במספר התביעות המוגשות כנגד רופאי השיניים ועליה בסכומי הפיצוי הנפסקים , לפני שנתיים הוחל בתהליך של בדיקת ניסיון תביעות - לפי דרישת המבטחים. כיום, בקביעת הפרמיה יש שקלול של מספר התביעות וכמות הכסף ששולם בגינן בפרק זמן נתון.

 

המבטחים הודיעו שבהינתן ניסיון תביעות מסויים, הם שומרים לעצמם את שיקול הדעת האם להמשיך ולבטח מבוטח מסוים. כלומר, המבטח אומר למעשה: אם אתה רופא מועד, לא נרצה לקחת את הסיכון. הדבר מגן על כלל אוכלוסית רופאי השיניים, כי רופא מועד כזה, יגרום להעלאה הפרמיה באופן גורף לכולם אם זאת חשוב לציין כי רוב רופאי השיניים נותנים טיפול טוב למטופליהם והינם ללא ניסיון תביעות והם נהנים מתכנית ביטוח מצוינת".

כל הטפסים, הפרסומים, ההמלצות וההנחיות הכלולים באתר זה, הם בבחינת המלצה בלבד, הם אינם מיועדים לשמש תחליף לייעוץ רפואי, משפטי או אחר הנדרש בכל מקרה לגופו.